dinsdag 4 december 2018

Luie wijvenkost

Het maken van een pan luie wijvenkost ontstond jaren geleden een keer in een grote vakantie. Alle kinderen aan boord en een verre reis naar Duitsland zorgde ervoor dat mijn voorraadkast een beetje leeg raakte. Bijvoorbeeld wel rijst, maar geen mix voor nasi. Zo had ik die keer nog wel macaronimix, maar geen macaroni meer. En zo nog een paar dingen waarvan ik geen compleet menu meer kon maken. Ik had nog wel een paar potten kapucijners van HAK, en daar is iedereen bij ons gek op. Die keer maakte ik voor het eerst de kapucijners met een zakje Honig mix voor macaroni/spaghetti. Ik bakte gehakt rul en deed daar de gewelde mix doorheen en liet de kapucijners goed uitlekken, en voegde die bij het gehakt, even lekker door elkaar roeren en goed opwarmen. Niet aan de kook brengen.  Klaar! Een lekkere schep koude appelmoes op je bord erbij en je hebt een heerlijke maaltijd.





Omdat het zo simpel klaar te maken is en weinig tijd neemt noemen we het allemaal luie wijvenkost.
Voor degene die het eens willen proberen:
voor 4 personen: 1 pond rundergehakt, 2 grote potten Kapucijners van HAK, 2pakjes Honig mix voor macaroni/spaghetti.

Nu had ik dit keer het geluk dat we zelfgemaakte appelmoes erbij hadden. Vorige week kwamen we thuis en stonden er 4 grote dozen vol heerlijke grote appels op de tuintafel. De gulle gever mag bij een boomgaard de valappels rapen. Het waren prachtige grote appels, en heerlijk van smaak. Een doos nam ik mee toen de verjaardagen van onze twee kleinzonen gevierd werden. Die doos appels deelde ik aan onze kinderen. Het leuke was dat verschillende kinderen tante Ietjes tas ontdekte en daaruit allemaal al een appel gingen pakken. Zo hield ze zelf niet veel over. Bij navraag zeiden ze in koor: 'Mocht van tante Ietje', (even een inbraak van Ietje: Tuuuurlijk mag dat! 😉) De overige appels maakte ik appelmoes van.


En zo heb ik weer een lekker voorraadje om te gebruiken en uit te delen.

Moeders..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

toffe rommelmarktvondsten

Een week of wat terug was ik met manlief en n vriendin bij n rommelmarkt van n kerk. Ze hadden vanalles! Van kerst spullen tot boeken, van k...